Leg og læring i Bøgen
Det udviklende læringsmiljø for børn og voksne foregår hver dag i vuggestuen
Leg og læring i Bøgen
Det sker både I de planlagte og spontane aktiviteter, i de daglige gøremål, i relationerne og i vores kultur.
- Barnets læreprocesser finder sted, hvad enten man kalder dem for udvikling, opdragelse eller dannelse. Samlet dækker de over erkendelses – og erfaringsprocesser, der medfører ændringer.
- Læring fordrer, at der er fokus på børns egen aktive deltagelse.
- Læring foregår altid på flere planer samtidig og har intet fast startpunkt og slutpunkt.
- Læring foregår som gensidige processer, i relationer mellem børn og voksne og børnene indbyrdes.
- Børns læring styrkes gennem brug af alle sanser.
- Læringsprocesserne tager udgangspunkt i børnegruppens behov og vil derfor altid være under forandring.
-
Læringsmål
Læringsmålene i Bøgen synliggør de vigtigste områder i børnenes udvikling fra de starter i vuggestuen til de som næsten 3årige forlader vuggestuen for at starte i børnehave.
Der arbejdes med læringsmålene gennem vores lærerplaner og den daglige pædagogiske praksis. Synliggørelsen af arbejdet med dem sker gennem dokumentation, børnenes bøger og i dialogen med forældrene.
Ligeledes vil læringsmålene indgå som en naturlig del af beskrivelsen af barnets udvikling ved oprykningssamtalen inden start på Kvisten og ved afslutningssamtalen inden børnehavestart.
Aldersopdeling
Det betyder, at de yngste børn i vuggestuen fra 0-2 års alderen går på de tre stuer i stueetagen og de ældste børn i vuggestuen går på Kvisten på 1.salen fra omkring 2 års alderen og til de skal i børnehave. Hvornår et barn går fra en af stuerne i stueetagen og til Kvistgruppen afhænger af det enkelte barns udvikling og parathed, men vil typisk ske når barnet er mellem 2 og 21/2 år.
Vi oplever aldersopdelingen tilgodeser børnenes udvikling og giver de bedste rammer for at skabe et målrettet og udviklende læringsmiljø for børnene.
-
Læringsmål 0-2-åringe
Overordnet handler starten af barnets vuggestue tid om at blive tryg ved vuggestuen, og de nye voksne og børn, der er blevet en stor del af barnets hverdag.
Tryghed og omsorg
Barnet skal have en tryg og omsorgsfuld hverdag, hvor det oplever selvværd og trivsel og får modet til at
udforske verden omkring sig og de relationer og spirende venskaber der opstår – herunder skal barnet:- Opleve glæde ved at bruge sig selv og sin krop.
- Gøre erfaringer med verden og sig selv gennem et sansestimulerende miljø både ude og inde.
- Udvikle et personligt sprog og opleve
glæde ved at bruge det. - Kunne give udtryk for sig selv, sine følelser og behov.
- Opleve sig som inkluderet og en værdifuld del af fællesskabet.
- Vise interesse for en begyndende selvhjulpenhed.
-
Læringsmål for de 2-årige på Kvisten
Som udgangspunkt for trivsel og læring er det på Kvisten, ligesom i stueetagen, helt centralt at børnene lander godt og har en tryg og omsorgsfuld hverdag.
Relationer og venskaber
Kvistgruppen har 16 børn, og omdrejningspunktet for børnenes læring er i høj grad relationerne og venskaberne børnene imellem.
Fokuspunkter er ligeledes udviklingen af sociale kompetencer, selvhjulpenhed, det at bidrage til den børneskabte
kultur og blive klar til at gå i børnehave – herunder skal barnet:- Knytte venskaber, hvor det oplever sig inkluderet og som en værdifuld deltager i fællesskabet.
- Udvikle
sociale kompetencer - Eksperimentere med sine udtryksformer og udvikle et personligt sprog hvor viden, begreber og nysgerrighed kommer i fokus.
- Øve sig i selvhjulpenhed ved spisning, tøj og egenomsorg, og udvise glæde ved at bruge kroppen og kunne selv.
- Have gjort erfaringer med højtider og naturen dens årstider.
- Udvikle en øget selvstændighed og kropsbevidsthed, og kunne give udtryk for personlige grænser.