Indsatsområder

Bøgens indsatsområder er en beskrivelse af, hvilke metoder og redskaber vi bruger i det pædagogiske arbejde til både at afdække, undersøge, udvikle og fastholde de mål og værdier vi har beskrevet i Bøgens pædagogiske lærerplan

Måden vi er sammen på og arbejder med personaleudvikling/uddannelse, det pædagogiske arbejde, systematik, projekter og planlægning er alt sammen vigtige elementer i måden at arbejde med den pædagogiske kvalitet og udvikling i vores hverdag.

For at komme i dybden med dette og de forskellige temaer i Bøgens pædagogiske lærerplan, arbejder vi med særlige indsatsområder hvert år.

Derudover er vores samarbejde med Jer som forældre, Vejle Kommunes børnepolitik, de politisk besluttede indsatsområder og den økonomiske ramme for vores drift alt sammen elementer, der er med til at skabe en ramme for, hvordan arbejdet med læreplanerne og det pædagogiske arbejde kan underbygges.

I nedenstående kan I læse mere omkring indsatsområder for indeværende år samt resumé af indsatsområder fra sidste år.

Indsatsområder

  • Didaktiske overvejelser og metoder til udvikling af det pædagogiske arbejde og arbejdet med læreplanen

    Vi ser det som en væsentlig og værdifuld del af vores praksis at arbejde reflekteret
    udviklingsorienteret ift. vores profession. Vi arbejder både med den pædagogiske praksis og vores personlige og professionsfaglige kompetencer og dermed med vores organisation som helhed.
    Feed-back, vidensdeling og fælles dialog er nøgleord i dette arbejde.


    Børns udvikling, læring, relationer og pædagogik er levende og dynamiske størrelser uden en facitliste. Derfor arbejder vi med indsatsområder i forhold til vores læreplan og det pædagogiske
    arbejde, hvor vi finder, undersøger og evaluerer pædagogiske fokuspunkter fra vores pædagogiske praksis. På den måde er vi reflekterende både i forhold til vores praksis, rammerne for vores arbejde, samværsformen og de krav, der stilles indadtil i forhold til vores profession.

     

    Konkrete handlinger:

    Personalemøder 2 gange årligt med pædagogisk indhold, hvor vi både teoretisk og praktisk
    arbejder med et tema i forhold til vores indsatsområder.

    • Ved behov pædagogisk dag.
    • Målrettet arbejde med pædagogiske indsatsområder og projekter, hvor vi vidensdeler
      erfaringer med oplæg til personalemøde.
    • Læreplansperioder med fokus på alle læreplanstemaer, der struktureres vha. SMTTE
      modellen.
    • Facilitering af møder der skaber rum for refleksion
    • Sidemandsoplæring
    • Interne møder beskrevet i vores mødestruktur, herunder inklusionsmøder til fastholdelse af
      arbejdet med inklusion.
    • MUS samtaler for alle medarbejdere en gang årligt
    • GRUS samtaler med de enkelte grupper en gang årligt
    • Pædagogisk bibliotek med relevant faglitteratur
    • Intern feed-back
    • Kurser og uddannelse
    • Kollegial sparring i netværk med pædagoger fra andre institutioner

     

    Pædagogiske projekter

    Vi arbejder med læreplansperioder ud fra et overordnet tema for året. Vi arbejder med både
    evaluering og perspektivering ift. disse i en SMTTE til at undersøge og udvikle det pædagogiske arbejde, og ser dem dermed som en væsentlig metode til arbejdet med både børnenes læring og
    udvikling og med udvikling fagligheden i huset.
    Vi arbejder projektorienteret med læreplansperioderne, med fokus på alle læreplanstemaer ud fra
    et overordnet tema.

    Læreplansperioderne struktureres ved hjælp af SMTTE modellen og evaluering og perspektivering af de enkelte stuers forløb foregår ved fremlæggelse til personalemøde samt dokumentation til Barnets Bog.


    Læreplanen og læreplansperioder

    Den pædagogiske praksis er styret af klare pædagogiske værdier og bevidsthed hos den enkelte og i fællesskabet om, hvorfor vi gør, som vi gør. Der arbejdes ud fra mål og værdier i læreplanen gennem hele dagen både i hverdagens rutiner, den upåagtede faglighed og i aktiviteter.


    Alle stuer arbejder med de seks lovpligtige læreplanstemaer i to årlige læreplansperioder.
    Det fokus og perspektiv, der er omdrejningspunktet for læreplansperioderne, struktureres ud fra
    SMTTE modellen med fokus på børns læring ift. læreplanstemaerne. Læreplansperioderne tager
    afsæt i et fælles overodnet tema og kan både foregå med forløb på de enkelte stuer, eller de kan
    foregå i fællesskab på tværs af stuer.


    Evaluering

    • Evaluering af arbejdet med læreplanen ved hjælp af barnets bog
    • Med udgangspunkt i vores indsatsområder evalueres årligt ift. uddannelse, politikker,
      opgaver og det pædagogiske arbejde.
    • Overordnet evaluering af lærerplanen en gang årligt i pædagog gruppen, og derefter i
      samarbejde med bestyrelsen.

     

    Samværsform

    Måden vi er sammen på, er afgørende for trivsel og udvikling og læring hos både børn og voksne.
    Vi ønsker at vuggestuen Bøgen skal være et godt sted at være, hvor der er en åben og positiv
    atmosfære, med humor, respekt, faglighed, udvikling og plads til forskellighed.

    Vores samværsform er styret af klare pædagogiske værdier, der bliver båret af en høj faglighed og et stort medejerskab og ansvar hos den enkelte. Vi arbejder med fokus på de enkelte medarbejderes styrker og kompetencer og har en åben dialog, hvor vi er opmærksomme på
    hinanden, og anerkender den forskellighed vi har. Det giver stor gensidig tryghed i personale gruppen, hvor der er plads til både at undre og øve sig.

    Humor og arbejdsglæde er også vigtige elementer, der for os på en helt naturlig måde er med til at
    understøtte en god måde at være sammen på.

     

    Forældresamarbejde

    Det er vigtigt at forældre og personale har et godt og konstruktivt samarbejde, hvor vi hjælper hinanden med at skabe et godt liv for barnet.

    Derfor lægger vi stor vægt på en god daglig kontakt, da vi mener, det er af stor betydning for barnets tryghed og trivsel i vuggestuen. Det betyder, at der er tid til både at modtage det enkelte
    barn og overlevere ved afhentning, med en fælles forventning om at både forældre og personale
    orienterer hinanden om de oplevelser fra hjemmet eller institutionen, der kan have betydning for barnets dag og dets trivsel.

    I hverdagen ønsker vi en konstruktiv dialog mellem forældre og personale, hvor der er åbenhed og
    lydhørhed overfor hinanden. Vi ønsker der skal være tydelighed omkring gensidige
    forventninger og tilbagemeldinger både i forhold til det der er godt og skidt. Det betyder også, at vi har en forventning om, at tvivlsspørgsmål, bekymringer el.lign. altid vil blive vendt med de
    personaler i Bøgen, den involverer, sådan at der skabes medvidenhed, og vi kan understøtte det
    fremtidige samarbejde bedst muligt.

    Vi står til rådighed med vores viden og faglighed, når forældre har brug for at snakke om deres
    barn og de ting de kan være optagede af, eller bekymrede for. Personalet har tavshedspligt med
    alt der vedrører børn og forældre.

    Inkluderende og anerkendende pædagogik

    Vi ved, det er vigtigt, at børn oplever at blive set, mødt og forstået, så de kan være trygge og føle
    sig som en vigtig del af fællesskabet.

    I Bøgen har vi en anerkendende og inkluderende tilgang til måden at være sammen på. Vi arbejder
    ud fra anerkendende relationer til både børn, forældre og hinanden med en forankret viden om, at
    alle gør det så godt de kan, både børn og voksne.
    Vi tænker i at se ressourcer hos den enkelte og forstå barnets intention, og arbejder ud fra dette i hverdagen.

    Vi ved, at børn, med udgangspunkt i deres egne ressourcer og kompetencer, kan guides og støttes til udvikling og læring. Vi fortæller børnene hvad de må og hvad vi vil have, i stedet for at fortælle hvad børnene ikke må.

    Vi skaber en god stemning i vuggestuen, med voksne der understøtter børnenes perspektiv, er i børnehøjde og som er gode rolle- modeller. Vi prioriterer, at der er tid til nærvær, at de voksne følger børnene, og muligheden for fordybelse i små legegrupper, understøtter det inkluderende fællesskab, et differentieret læringsmiljø og udviklingen af sociale kompetencer.

    Marte Meo

    I vuggestuen bruger vi elementer fra nøgleordene i Marte-Meo metoden, som et redskab i det daglige pædagogiske arbejde.

    Marte-Meo metoden er en iagttagelsesmetode, hvor det centrale er at se på samspillet og kommunikationen mellem mennesker. Det handler om at have fokus på ressourcer og kompetencer hos den enkelte og få det styrket og integreret.

    I Marte Meo metoden er følgende nøgleord vigtige:

    • Benævn barnets navn - et væsentligt element i et menneskes identitetsdannelse.
    • Følg initiativ - herved lærer barnet, at andre er interesseret i det, og du lærer om det andet
      menneske.
    • Sæt ord på handlinger – fortæl, hvad du ser.
    • Sæt ord på følelser - vis, at det er trygt at dele følelser med dig.
    • Bekræft - fortæl, at du har set og hørt barnet.
    • Begyndelser og afslutninger - vær tydelig i starten og slutningen på kontakten/aktiviteten.
    • Støtte fremfor kompensation – positiv ledelse - tag ledelsen og vær på forkant med situationen og fortæl, hvad det er, du gerne vil have, barnet skal gøre.
    • Triangulere - prøv at skabe forbindelser mellem børnene i et fællesskab, eksempelvis
      rundt om et bord. Ofte ses den voksne i samtale med alle børn, og ingen af børnene taler
      sammen.
    • Vent - prøv at vente på det andet menneskes initiativ, respekter det andet menneskes
      tempo.

     

    Børnemiljøvurderingen

    Børnemiljøvurderingen er afskaffet som selvstændigt lovkrav under afbureaukratisering af reglerne om Pædagogiske Læreplaner, Sprogvurderinger og Børnemiljøvurderinger pr. 1/7 2012.

    I Bøgen arbejder vi kontinuerligt med børnemiljøet, både det fysiske, æstetiske og psykiske børnemiljø. Det gør ved at inddrage barnets perspektiv, ud fra medarbejdernes evne til at møde, se og aflæse barnet og ved at inddrage forældre og bestyrelse.

  • Resume - Indsatsområder 2023

    Pædagogisk udvikling 2023

    Den styrkede læreplan danner grundlaget for vores pædagogiske arbejde i Vuggestuen Bøgen. For at sikre os en fortsat faglig udvikling og styrkelse af denne, benyttes Barnets bog som evalueringsredskab. Hensigten er at sikre, at der er en overensstemmelse mellem den styrkede læreplan og den daglige pædagogiske praksis.

    Barnets alsidige og sociale udvikling

    Et indsatsområde i 2023 har været vores arbejde med læreplansperioden, hvor det overordnede tema var "Barnets alsidige og sociale udvikling med fokus på empati". Vi ønskede at styrke vores viden om vuggestuebørns udvikling af empati. Ved oplægget omkring empati stod det klart at børn i alderen 0-3 år ikke har empati, men at det derimod er i netop denne alder, at de får lagt grundstenene for at udvikle empati senere i livet. Denne viden har betydet at vi i 2023 har styrket vores fokus på at udvikle barnets forståelse af sig selv og andre. 

    Vidensdeling og feedback

    I hverdagen og til diverse møder har vi styrket vores fokus på faglig vidensdeling og feedback. Vi er fortsat i en god proces omkring dette, for at blive endnu bedre.

    Uddannelse 2023

    Alle pædagoger har været til fyraftensmøde, hvor der bl.a. var oplæg med Connie Nissen som er børneergoterapeut og har bidraget med sin faglige viden om sansemotorik med særligt fokus på den interoceptive sans. Denne har betydning for vores evne til at mærke, forstå og tolke på signaler og sansninger fra kroppen. Connie Nissen har også holdt oplæg for bl.a. forældrebestyrelsen og ledelsesteams i Vejle kommune.

    Der er er blevet afholdt GRUS –samtaler i andet kvartal af 2023. 

    Derudover er der i september afholdt førstehjælpskursus for alle medarbejdere i Bøgen.

    På lederseminar har der været oplæg med Helle Hein, som har forsket i 4 arketyper i en arbejdskontekst. Det er en motivations- og meningsteori som har givet indsigt i kilder til motivation, mening, meningstab og ledelsesbehov. Samtidig forklarer det også indre reaktionsmønstre og ydre adfærdsmønstre. Det har givet en forståelse for hvordan og hvorfor vi agerer forskelligt på den samme opgave, men også hvordan vi kan støtte og motivere hinanden.

    Politikker og opgaver 2023

    Der har fortsat været en god dialog om sygefraværet. der har været et fokus på det overordnede arbejdsmiljømål omkring nedbringelse af sygefravær og systematik i arbejdsmiljøindsatsen. derudover har vi haft fokus på arbejdsmiljømålingen for fortsat at sikre, at Bøgen er et godt sted at være for alle. 

    Derudover:

    • Vi har haft tilsyn ud fra tilsynskonceptet KIDS, hvor læringsfeedbacken vil blive inddraget til et pædagogmøde i 2024.
    • I forbindelse med arbejdet med Stærkere fællesskaber har vi styrket kapaciteten og haft øget fokus på, hvordan vi arbejder systematisk med handleplaner og AKT funktionen. Der har i 2023 været fastlagte sparringsmøder med vores faglige rådgiver og et årligt evalueringsmøde med TCBU. De opmærksomhedspunkter som fremkom i evalueringen inddrages aktivt for indsatsområder 2024

    Fysiske rammer

    Optimering af legepladsen med stor indsat fra forældregruppen i forbindelse med sommerklargøring.

    Vuggestuen har fået udskiftet vinduer, og hoveddør samt renovering af udhæng og rækværk.

    Etablering af den nye legeplads ved Møllen er også færdig og klar til brug.

     

     

     

  • Indsatsområder 2024

    Pædagogisk udvikling 2024

    I vores arbejde med den styrkede læreplan, som danner grundlag for vores pædagogiske arbejde, vil det overordnede tema være ”Børnekultur” med fokus på fællesskab og medbestemmelse. I personalegruppen vil der blive afholdt et oplæg i forhold til, hvordan vi kan understøtte børnekulturen. Vi skaber lege- og læringsmiljøer, hvor børnene kan blive klogere på sig selv både som individ og i en social kontekst og derigennem understøtte skabelsen af børnekultur. Der arbejdes med alle læreplanstemaer og ud fra det overordnede læreplanstema ”Kultur, æstetik og fællesskab” er der et fortsat fokus på at få implementeret erfaringerne fra perspektiveringerne fra vores læreplansperiode i 2023, hvor fokus var på empati. Dertil også et fortsat arbejde med optimering af hvilke lege- og læringsmiljøer vi tilbyder børnene i hverdagen over hele dagen.
    I pædagoggruppen fortsættes processen med fokus på individuelle fokus- og arbejdspunkter med henblik på en styrkelse af den faglige vidensdeling og feedback.


    Uddannelse 2024
    MUS-samtaler afholdes i 2024.
    Fyraftens arrangement for ansatte i Dagtilbud
    Klippekort arrangement for triogruppe – opfølgende oplæg med Dorte Birkmose
    Ledelsen skal på LEAD uddannelse omkring trivsel og psykisk arbejdsmiljø

    Politikker og opgaver 2024
    Deltagelse i Vejle kommunes trivselsmåling og efterfølgende proces/dialog i udvikling af handleplan for det psykiske arbejdsmiljø i Bøgen.
    Der er fortsat fokus på det overordnede arbejdsmål omkring nedbringelse af sygefravær og systematik i arbejdsindsatsen.
    Et særligt fokus på fortsat at bevare den høje faglige kvalitet på trods af budgetreduktion, samt arbejdsglæde og god trivsel for alle i Bøgen.
    Derudover:
    Fortsat styrkelse af den sprogansvarliges og AKT pædagogens opgaver med henblik på at understøtte tværfagligt samarbejde, styrkelse af stærkere fællesskaber, systematik og feedback kultur i samarbejdet med TCBU.

    Fysiske rammer 2024
    • Kælder renovering efter vandskade
    • Belysning i flere rum forbedres