Bøgens værdier

Vi ønsker, at vuggestuen Bøgen skal være et sted med en god og åben atmosfære, hvor der er rum for liv og udvikling, og hvor hver enkelt familie og barn mødes med respekt og nærvær

Bøgens værdier

Vi ønsker at forældre og personale har et godt, tillidsfuldt og konstruktivt samarbejde, hvor vi hjælper hinanden med at tage et fælles ansvar for at skabe et godt liv for barnet.

Derfor vægter vi en god og konstruktiv dialog mellem forældre og personale, hvor der er åbenhed og lydhørhed over for hinanden.

  • Inklusion

    Vi ved, det er vigtigt, at børn oplever at blive set, mødt og forstået, så de kan være trygge og føle sig som en vigtig del af fællesskabet.
    I Bøgen har vi en anerkendende og inkluderende tilgang til måden at være sammen på. Vi arbejder ud fra anerkendende relationer til både børn, forældre og hinanden med en forankret viden om, at alle gør det så godt de kan, både børn og voksne.
    Vi tænker i at se ressourcer hos den enkelte og forstå barnets intention, og arbejder ud fra dette i hverdagen.

    Vi ved, at børn, med udgangspunkt i deres egne ressourcer og kompetencer, kan guides og støttes til udvikling og læring. Vi fortæller børnene hvad de må og hvad vi vil have, i stedet for at fortælle hvad børnene ikke må.
    Vi skaber en god stemning i vuggestuen, med voksne der er i børnehøjde og som er gode rollemodeller. Vi prioriterer, at der er tid til nærvær, at de voksne følger børnene, og muligheden for fordybelse i små legegrupper understøtter det inkluderende fællesskab, et differentieret læringsmiljø og udviklingen af sociale kompetencer

  • Nærværende voksne og fællesskabet som udgangspunkt for udvikling af kompetencer

    Gennem barnets tre første leveår grundlægges dets personlighed.
    Det skal lære verden at kende og udvikle de personlige og grundlæggende kompetencer, der gør, at det med integritet kan begå sig i den.


    I vores daglige arbejde, er det derfor et overordnet mål at udvikle og understøtte følgende kompetencer hos børnene, så de:

    • er selvstændige, nysgerrige og oplever selvværd
    • er aktive, kommunikerende, handlekraftige og eksperimenterende
    • er inkluderende, sociale og i stand til at kunne sige til og fra

    Til at understøtte dette og børnenes trivsel og udvikling er nærvær, ligeværd, respekt og anerkendelse nøgleord for os i samspillet med både børn og voksne.

    Med udgangspunkt i en indlevelse i og forståelse af barnets eget perspektiv, dets intentioner, følelser og handlinger støtter og guider vi børnene til at indgå i fællesskabet og aktiviteterne.

    Vi ønsker at tilbyde et inkluderende fællesskab, der understøtter læring, udvikling, deltagelse samt sociale og kulturelle erfaringer.

    Vi skaber udviklende læringsmiljøer med udgangspunkt i både barnets eget perspektiv, dets trivsel og udvikling, og de muligheder fællesskabet tilbyder.

    Med faglighed, viden og engagement  involverer vi os i børnenes initiativer og skaber en tryg ramme og nye muligheder for deres erfaringsdannelse alt efter alder og udvikling.

  • Bevægelse og nysgerrighed

    Det 0 - 3 årige barn lærer og erfarer med kroppen. Det er fundamentet for barnets senere udvikling.

    Derfor er det vigtigt, at vuggestuebarnet udvikler en god motorik, at barnet er aktivt og selvhjulpent og at det får tid og støtte til at hjælpe sig selv.

    Her i vuggestuen har vi skabt et miljø, hvor barnets naturlige nysgerrighed og bevægeglæde imødekommes.

    På denne måde, ønsker vi så som muligt, at skærpe barnets glæde ved fysisk udfoldelse og dermed understøtte de gode vaner fra barnsben og forebygge overvægt.

    Indretning

    Vi har indrettet vuggestuen, så der for børnene er spændende og udviklende steder at lege.

    I hverdagen støtter vi børnene i at være selvhjulpne, udforskende og eksperimenterende.

    Rytmik og bevægelse

    Vi bruger trommer, rytmiske instrumenter og leger sanglege til vores morgensamling. Det er sjovt og det giver børnene lyst til at bevæge sig.

    Legepladsen

    Udendørs har vi indrettet legepladsen, sådan at børnenes bevægeglæde og nysgerrighed imødekommes

    Skov og natur

    Vi benytter os af, at vuggestuen ligger tæt ved skov og natur. I hverdagen giver det mulighed for at tage til Granhytten og på ture til skoven, hvor børnene kan bruge kroppen og søge nye udfordringer.

    To gange årligt, en uge ad gangen i forår og sensommer, har Kvistgruppen skovuger, hvor de hver formiddag er i skoven.

  • Leg og fordybelse

    Legen er barndommens vigtigste aktivitet, for i legen lærer børn noget om sig selv og hinanden at kende. Derfor sørger vi for at skabe trygge og udviklende rammer for børnenes leg

    Mindre grupper
    Vi deler børnegruppen op i mindre grupper efter udvikling, alder og behov. Det betyder, at babyerne eksempelvis kan få ro til at kravle på opdagelse i vuggestuen, at den 2-årige kan fordybe sig i at lege rollelege i køkkenet, og den 3-årige kan komme ud og lege, hvor der er rum og kropslige udfordringer.
    Vi oplever, at det giver ro og opmærksomhed i måden vi er sammen på, når vi tager på småture eller laver aktiviteter i mindre grupper. Som forældre i Bøgen, vil I opleve, at vi sidder meget på gulvet sammen med børnene. Vi gør det for at kunne være opmærksomme på de enkelte børn og dermed støtte dem i det, de er optaget
    af.

    Barnets perspektiv
    Det at tage udgangspunktet i det som børnene er optagede af, er et vigtigt omdrejningspunkt for os, i samværet med Jeres børn. Det skærper vores opmærksomhed omkring børnenes behov, og dermed deres mulighed for at kunne gøre tingene på den måde, de har brug for, med den alder de har, og de behov der naturligt hører til.
    På den måde kan vi, med udgangspunkt i børnenes initiativer, give dem relevante udfordringer, gode aktiviteter og samvær.