Skovuger

I en uge forår og sensommer, har børn og voksne fra Kvisten ”Skovuge” i Søndermarksskoven

Kvistgruppen drager hver formiddag af sted, med madpakker i rygsækken, for at gå på opdagelse i skoven. Ved middagstid vender de tilbage til vuggestuen, for at sove til middag.

Vi prioriterer skovugerne som en del af vores pædagogiske arbejde. Skovugerne er givende og berigende, for både børn og personale, og de bidrager til at fastholde vores overordnede mål i læreplanerne for natur og naturfænomener.

  • Børnene skal opleve glæde ved at være i naturen.
  • Børnene skal lære naturen at kende, gennem konkrete oplevelser og erfaringer.
  • Børnene skal erfare naturen med alle sanser.
  • Børnene skal opleve naturen på forskellige årstider, og i alt slags vejr.
  • Naturen skal være en kilde til leg, udforskning og motorisk udfoldelse.
  • Børnene skal have førstehåndsoplevelser med naturens dyr, planter og materialer.
  • Børnene skal opleve naturens storhed, skønhed og mangfoldighed.
  • Børnene udvikler respekt for naturen.

 

Naturen

  • Naturen som læringsmiljø

    Vi har gjort mange erfaringer i løbet af alle de gange, vi har været af sted på skovuger.
    Følgende er et udpluk, af disse erfaringer, set ud fra hvad vi oplever der har været godt for børnene:

    • Børnene får en oplevelse, der styrker følelsen af fællesskab. Den fælles opmærksomhed bliver for eksempel dyrket ved at snakke om dagens vejr til rundkreds, dyrene vi møder på vejen, eller de sange vi synger, som relaterer til det at være i naturen.
    • Skoven er et "rum" med højt til loftet. Dette giver børnene plads til at se hinanden på en anden måde. Børnene ser nye og anderledes kompetencer hos hinanden.
      Der bliver knyttet nye relationer på tværs af børnegruppen og små nye venskaber
      etableres. Eksempelvis nyder børnene også at sidde tæt sammen i klapvognene til og fra
      skoven, hvor der bliver snakket, sunget, pjattet og grinet.
    • Der er tid og rum til fordybelse og udforskning i naturen. Vi ser, at nogle børn interesserer sig meget for skovbunden og hvad der ellers er tæt på, der hvor vi opholder os. Andre er mere fysisk aktive og vil løbe langt, kravle og hoppe op og ned af skrænter og bakker.
    • Børnene er meget stolte over deres egen rygsæk og glæder sig meget til dagens kærlige hilsen fra Bodil, som er pakket fint ind i den grønne madkasse.
    • Skoven byder på mange motoriske udfordringer. Det kan være krævende, og nogle gange grænseoverskridende, at skulle gå ned ad en stejl bakke, og ikke mindst kræve mange kræfter at skulle op igen. Vi ser fremskridt på børnenes motoriske niveau ved ugens slutning.
    • Børnene får erfaringer med naturen og hvad der hører sig årstiden til. I foråret oplever vi det spirende liv i skovbunden, myggene der er blevet klækket og de små baby frøer. I sensommeren finder vi brombær og mirabeller, vi mærker og snakker om det omskiftelige vejr, hører fuglestemmer og finder skovsnegle, biller og frøer.

     

    Ved ugens slutning er både børn og voksne trætte. Det kræver meget af børnene først at skulle forholde sig til vuggestuen om morgenen, dernæst at skulle i skoven, og så tilbage til vuggestuen igen.
    Men vi glæder os altid til tiden kommer igen, hvor vi igen drager i skoven med rygsæk, madpakke, drikkedunk og lupdåse.