Velkomstfolder

Velkomstfolderen er en velkomst til Bøgen med overordnede mål og visioner og hvad vi lægger vægt på i det pædagogiske arbejde. Det skulle gerne give Jer en fornemmelse af vuggestuen

Derudover er der også en række praktiske oplysninger, som kan være nyttige at vide, som forældre i Bøgen.

  • Vuggestuen Bøgen

    Vuggestuen Bøgen er en selvejende institution, der har driftsoverenskomst med Vejle Kommune.

    Bøgen er oprettet i 1953 og normeret til 45 børn fra 0 til 2 år.
    I stueetagen har vi stuerne:
    Gul stue med 9 børn i alderen 0 - 2 år
    Blå stue med 10 børn i alderen 0 - 2 år
    Grøn stue med 10 børn i alderen 0 - 2 år
    På 1. sal er Kvisten, med 16 børn på 2 år.

  • Strukturen

    Vi har i Bøgen valgt at opdele børnene i grupper efter alder.

    Vi oplever, at aldersopdelingen giver mulighed for at skabe et mere målrettet læringsrum for børnene, med mere ro, nærvær og plads på stuerne for de yngste børn, og hvor de ældste børn med behov for mere aktivitet og plads til udfoldelse bedre kan tilgodeses på Kvisten.

    Det betyder, at børnene i ca. 2 års alderen rykker på Kvisten. Det sker altid ud fra en helhedsvurdering af barnets parathed til at komme på kvisten og ikke ud fra barnets konkrete alder.

  • Visioner, Mål og Værdier

    Vi ønsker, at vuggestuen Bøgen skal være et sted
    med en god og åben atmosfære, hvor der er rum for liv og udvikling, og hvor hver enkelt familie og barn mødes med respekt og nærvær.

    Nærværende voksne og fællesskabet som udgangspunkt for udvikling af kompetencer.

    Gennem barnets tre første leveår grundlægges dets
    personlighed.
    Det skal lære verden at kende og udvikle de personlige og grundlæggende kompetencer, der gør, at det med integritet kan begå sig i den.

    I vores daglige arbejde, er det derfor et overordnet
    mål at udvikle og understøtte følgende kompetencer
    hos børnene, så de er:

    • selvstændige, nysgerrige og oplever selvværd
    • aktive, kommunikerende, handlekraftige og
      eksperimenterende
    • sensitive, sociale og i stand til at kunne sige til og fra.

     

    Til at understøtte dette og børnenes trivsel og udvikling, er nærvær, ligeværd, respekt og anerkendelse nøgleord for os i samspillet med både børn og voksne.

    Med udgangspunkt i en indlevelse i og forståelse
    af barnets perspektiv, dets intentioner, følelser og
    handlinger støtter og guider vi børnene til at indgå i fællesskabet og aktiviteterne.

    Vi ønsker at tilbyde et inkluderende fællesskab,
    der understøtter læring, udvikling, deltagelse samt
    sociale og kulturelle erfaringer.

    Vi skaber udviklende læringsmiljøer med udgangspunkt i både barnets eget perspektiv, dets trivsel og udvikling, og de muligheder som fællesskabet tilbyder.

    Med faglighed, viden og engagement involverer vi os i børnenes initiativer og skaber en tryg ramme og nye muligheder for deres erfaringsdannelse alt efter alder og udvikling.

  • Læring

    Det udviklende læringsmiljø for børn og voksne foregår hver dag i vuggestuen. Det sker både i de planlagte og spontane aktiviteter, i de daglige
    gøremål, i relationerne og i vores kultur.

    • Barnets læreprocesser finder sted, hvad enten man kalder dem for udvikling, opdragelse eller dannelse. Samlet dækker de over erkendelses -
      og erfaringsprocesser, der medfører ændringer.
    • Læring fordrer, at der er fokus på børns egen aktive deltagelse.
    • Læring foregår altid på flere planer samtidig og
      har intet fast startpunkt og slutpunkt.
    • Læring foregår som gensidige processer, i relationer mellem børn og voksne og børnene indbyrdes.
    • Børns læring styrkes gennem brug af alle sanser.
    • Læringsprocesserne tager udgangspunkt i
      børnegruppernes behov og vil derfor altid være under forandring.

     

    Se endvidere Bøgens pædagogiske læreplan og
    læringsmål her

  • Kontaktpersonsordning

    Når vi modtager et nyt barn i vuggestuen, udpeger vi en kontaktperson, som er den gennemgående person for barn og familie.

    Det er kontaktpersonen og leder, som byder den nye familie velkommen ved en samtale på ca. 1 time, hvor familien og personalet lærer hinanden at kende.

    Personalet får vigtige informationer om barnet og familien, og fortæller om vuggestuen og viser rundt.
    Kontaktpersonen er den person, som især tager vare på barnet i den første tid, f.eks. ved at tage imod om morgenen, give mad, sidde ved siden af, lægge ud at sove og skifte.

    Kontaktpersonen lærer barnets vaner og signaler at kende. Kontaktpersonen videregiver disse iagttagelser til det øvrige personale på stuen, så de på bedste måde kan tage over, når kontaktpersonen ikke er til stede.

    Kontaktpersonen er den, der følger barnets trivsel og udvikling på tæt hold. Det er derfor også kontaktpersonen, der har ansvaret for løbende at informere forældrene om barnets liv i vuggestuen.

    Når barnet er trygt, løsriver det sig gradvist fra sit tætte forhold til kontaktpersonen.

    Er kontaktpersonen en medhjælper, vil det altid være i samråd med en pædagog.

    Vi forventer, at forældrene bruger ca. en uge til at vænne barnet til det nye liv i vuggestuen, og at barnet dag for dag er længere tid i vuggestuen uden forældrene.

  • Trivsel og samvær

    Det er vigtigt at vi har et godt samarbejde med Jer som forældre, og vi hjælper hinanden med at skabe et godt liv for barnet i vuggestuen.

    Derfor bruger vi tid på at fortælle om, hvordan Jeres barn trives i vuggestuen.

    Vi vil også meget gerne bruges, når I har brug for at snakke om Jeres barn og de ting, i kan være optagede af eller bekymrede for.

    Trivsel og samvær
    Måden vi er sammen med hinanden på, er
    afgørende for, at både børn, forældre og personale kan trives og udvikle sig.

    • Vi lytter og er opmærksomme på hinanden, det er vigtigt, at den enkelte oplever at blive set og hørt.
    • Vi viser respekt for hinanden og den
      forskellighed, vi hver især har.
    • Vi viser indlevelse og forståelse, når vi er
      sammen, og vi ønsker at forstå de følelser og holdninger, som både børn og voksne giver udtryk for.
    • Vi taler med hinanden og ikke om hinanden.
      Vi fortæller hinanden det, vi har brug for, både i forældre-samarbejdet og samarbejdet kollegaer imellem. Det giver tryghed og åbenhed.
    • Humor, glæde og spontanitet er noget der er vigtigt for os, og som helt naturligt er med til at understøtte en god måde at være sammen på.

     

    I hverdagen betyder det, at vi er optagede af at lytte til og forstå Jeres børn. På den måde kan vi støtte det enkelte barn til at turde selv, til at tro på sig selv og til at mærke, hvad det selv har brug for.

  • Bevægelse og nysgerrighed

    Det 0 - 2 årige barn lærer og erfarer med kroppen. Det er fundamentet for barnets senere udvikling.

    Derfor er det vigtigt, at vuggestuebarnet udvikler en god motorik, er aktivt og selvhjulpent og det får støtte til at kunne selv.

    Her i vuggestuen har vi skabt et miljø, hvor barnets naturlige nysgerrighed og bevægeglæde imødekommes.

    Vi har indrettet vuggestuen, så der er spændende steder at lege, som giver lyst og inspiration til leg både i gangarealer og på stuerne. Derudover har vi et rytmik rum, med redskaber, der indbyder til leg og bevægelse, og et malerværksted, hvor børnenes kreativitet kan udtrykkes med forskellige materialer, farver og form.

    Vi har også et lille sanserum i stueetagen , der giver børnene mulighed for forskellige oplevelser med materialer, form, farve og lys. I kælderen har vi et sanserum, hvor indretningen hjælper til at barnet kommer ned i arousal. 

    I hverdagen støtter vi børnene i at være selvhjulpne, deltagende og udforskende, så de både i legen og de tilbagevendende dagligdagsaktiviteter kan gøre erfaringer og øve sig i at bruge deres krop.

    Vi bruger trommer, rytmiske instrumenter og sanglege til vores morgensamling. Det er sjovt, og det giver børnene lyst til at være med.

    Udendørs har vi indrettet legepladsen og legepladsen ved Møllen så børnenes bevægeglæde og nysgerrighed imødekommes.

    Børnene kan kravle op på træstammer, undersøge småkravl i jordbunden, lege med vand og mudder, gynge højt og lege med bedstevennen.

    Vi benytter os af, at vuggestuen ligger tæt ved skov og natur.

    I hverdagen giver det mulighed for at tage på små ture til skoven, hvor børnene kan bruge kroppen og søge nye udfordringer.

    I en uge hvert forår og efterår har børn og voksne fra Kvisten ”skovuger” i Søndermarksskoven. Her tager Kvistgruppen hver formiddag af sted medmadpakker i rygsækken for at gå på opdagelse i skoven.

  • Kosten og måltidet

    Vuggestuen har madordning, som varetages af Sisse, der er uddannet køkkenleder.
    Det er vigtigt, at børn får en sund og varieret kost.

    Børn i vuggestuealderen vokser og udvikler sig meget, og deres behov for vitaminer, mineraler og proteiner er derfor stort i forhold til den mængde mad, de spiser.

    I børnenes ernæring er der ikke plads til tomme kalorier, og de er sårbare overfor de forureninger og tilsætningsstoffer, der kan være i maden. Måltidet optager en stor del af vuggestuebarnets vågne tid, og måltidet er mere end bare mad.

    Vi ønsker at give børnene nogle gode kostvaner og tager derfor hensyn til både de sociale, kulturelle, ernæringsmæssige og pædagogiske sider af måltidet.

    Vi tager udgangspunkt i sunde og rene råvarer med færrest mulige tilsætningsstoffer. Vi køber dansk og årstidsbestemt.

    Basisvarer som mel, gryn, mejeriprodukter, æg, grøntsager og frugt købes udelukkende økologisk.

    Vuggestuen er slik- og sukkerfri.

    Vi skaber rolige og hyggelige rammer omkring måltidet, ved at dække bord, tænde lys og servere maden på en indbydende måde.

    De voksne fungerer som rollemodeller ved at være opmærksomme, ved at skabe en god stemning, og ved at spise lidt med af maden og give positivt udtryk for den.

    Vi inddrager børnene i måltidet og de forskellige arbejdsopgaver, der kan være ved serveringen.

    Børnene er med til at hente maden i elevatoren eller i køkkenet. De øver sig i at hælde vand op i koppen af små kander, de øser selv deres mad op på tallerkenen, og de er med til selv at tørre fingre og mund efter maden.

    På Kvisten er børnene ofte på besøg i køkkenet.

    Vi støtter det enkelte barns selvstændighed og selvforvaltning i forbindelse med måltidet.

    Vi respekterer, når børnene siger ja og nej.
    Vi skaber plads til, at barnet kan gøre tingene på den måde, det har brug for, med den alder det har, og de behov der naturligt hører til.

    På den måde hjælper vi barnet til selv at kunne mærke egne behov og til selv at kunne give udtryk for dem.

    For børn op til ca. 1 års alderen og så længe barnet har brug for det, aftales maden i samarbejde med forældre og sundhedsplejerske, så det enkelte barns behov og madrytme tilgodeses.

    Børnene får varm mad til middag, undtagen mandag hvor de får rugbrød med tilbehør.
    Under hensyntagen til det enkelte barns trivsel og udvikling, laver vi specialmad til børn, der via diætist eller lægens anvisning skal følge en bestemt diæt eller undgå bestemte fødevarer.

  • Leg og fordybelse

    Legen er barndommens vigtigste aktivitet, for i legen lærer børn noget om sig selv og hinanden at kende. Derfor sørger vi for at skabe trygge og udviklende rammer for børnenes leg.

    Vi deler børnegruppen op i mindre grupper efter udvikling, alder og behov. Vi oplever, at det giver ro og opmærksomhed i måden vi er sammen på, når vi laver aktiviteter i mindre lege grupper.

    Ritualer og traditioner skaber genkendelighed og overskuelighed for børn, og det gør dem trygge.

    Derfor har vi nogle aktiviteter og rutiner i løbet af dagen, der gentager sig hver dag, som for eksempel morgensamlingen og de fælles spisestunder.

    Som forældre, i Bøgen, vil I opleve, at vi sidder meget på gulvet sammen med børnene.

    Vi gør det for at kunne være i øjenhøjde med de enkelte børn, og dermed støtte dem i det, de er optagede af.

    Vi sætter ord på børnenes lege og aktiviteter og fortæller dem, hvad tingene de leger med hedder, for at hjælpe dem med at tilegne sig ord og sprog.

    Leg og fordybelse

    Det støtter også børnenes evne til at bevare koncentrationen om en god leg eller aktivitet.

    Vi hjælper også børnene med at sætte ord på deres følelser og derved lærer børnene både at registrere deres egne følelser og de andre børns følelser.

    Det er vigtigt at hjælpe børnene til at kunne forstå sig selv og andre, da de en stor del af dagen er sammen med mange andre.

    Netop det at være sammen med andre er for vuggestuebørn en stor øvelse, som de bruger meget energi på. De har brug for, at vi som voksne hjælper og guider dem på vej.

    Derfor hjælper vi børnene med at videregive deres informationer til hinanden, sådan at legeideer og initiativer bedre bliver forstået, og vi hjælper børnene med at håndtere de konflikter, der kan opstå, når de er sammen.

    Vi ønsker som voksne, at være gode modeller for børnene, på godt samvær og på god leg.

  • En dag i vuggestuen

    Hver morgen kl. 6.45 åbnes der på grøn stue af en pædagog, og klokken 7.00 møder en medarbejder fra
    en af stuerne.

    Når vi modtager Jeres barn, lægger vi stor vægt på den personlige kontakt. Det betyder, at vi har tid til at tale med Jer om, hvordan Jeres barn har sovet, hvordan morgenen er gået og andre vigtige beskeder.


    Vi synes også at det er vigtigt, at I og Jeres barn får sagt ordentlig farvel til hinanden. En oplevelse, der kan indeholde forskellige følelser og ritualer, og som personalet hjælper barnet med.

    I er meget velkomne til at ringe, hvis I vil høre til Jeres barn i dagens løb.

    Kl. ca. 7.30 er der mødt personale ind fra alle stuer og her fordeler børn og personale sig i huset. Kl. 9 er de fleste børn kommet, og vi samles på stuerne til ”Morgensamling”. Her snakker vi om, hvilke børn der er kommet, og hvem der er fraværende.

    Samlingsstunden indeholder aktiviteter som sang, bevægelse og musik, og vi slutter af med frugt, brød og mælk.

    Personalet får en kop te eller kaffe på stuen inden formiddagens aktiviteter.

    De yngste spiser kl. ca. 10.30 og ellers efter egen rytme og behov. De ældste børn spiser kl. 11, hvor de inddrages i små gøremål omkring måltidet.

    Efter spisningen er der tid til leg og hygge og børnene skiftes og gøres klar til middagssøvn. De yngste sover i barnevogne og krybber udenfor, mens de ældste børn på Kvisten ligger på madrasser indenfor.


    Under børnenes middagssøvn afvikler personalet pause, møder, forberedelse og praktisk arbejde. Når de fleste børn igen er stået op og er skiftet, spiser vi eftermiddagsmad.

    Eftermiddagen forløber med leg, hygge og samvær inde eller ude, og børnene begynder at blive hentet.

    Når I henter Jeres barn, fortæller vi hvordan dagen er gået, hvordan Jeres barn har haft det i vuggestuen, og hvad det har oplevet. Det er vigtigt, at du giver os besked, hvis andre skal hente dit barn. Sørg også for at der bliver sagt farvel til en fra personalet, når du og dit barn går hjem.

    Den sidste time af åbningstiden samles vi med de børn, der er tilbage i vuggestuen, stuerne ryddes og vi grovfejer i hele huset. 

    Efter skøn fra personalet, lukkes der på forskellig stue fra dag til dag eller på legepladsen.

  • Åbningstiden

    Åbningstiden er hver dag fra 6.45 – 17.00. Fredag lukker vi kl. 16.00

  • Sampasningsdag - Lukkedage

    På dage hvor der erfaringsmæssigt er et meget lavt fremmøde i vuggestuen, holder vi på lige fod med andre institutioner i Vejle Kommune sampasningsdage.

    Det vil sige at vuggestuen har lukket, men at der kan tilbydes alternativ pasning i en anden institution, hvis der er et arbejdsmæssigt behov for det.
    Sampasningsdage i Bøgen er dagene mellem jul og nytår, de tre dage før påske og dagen efter Kristi Himmelfart. For nærmere datoer på sampasningsdage i indeværende år kan du se under Aktuelt. 

    Derudover er det politisk besluttet, at Vejle Kommunes institutioner har to lukkeuger i sommerferieperioden.
    Det betyder at vuggestuen har lukket, men at der tilbydes sampasning i 5 forskellige institutioner i kommunen.

  • Ferie

    Vuggestuens hverdag og normering er tilrettelagt ud fra, at børnene holder fridage og ferie i samme omfang som Jer forældre.

    Vi forventer, at I tager medansvar og giver stuens personale besked, når I kender Jeres ferieperioder og fridage, så kan vi planlægge vores og børnenes hverdag bedst muligt.

    Vuggestuen er børnenes “arbejdsplads“. Her befinder de sig i mange timer om dagen i samvær med mange mennesker, store som små. Derfor har jeres børn det samme behov for at holde fri
    og have ferie fra institutionen, som I har fra Jeres arbejdsplads. Det er derfor vigtigt, at de holder fri sammen med Jer, når I har fridage og ferie.

  • Information

    Vi forventer, at I som forældre tager medansvar, når der skal tilbagemeldes ang. arrangementer, aktiviteter, ferie og lignende, så kan vi derudfra planlægge vores og børnenes hverdag og bruge vores ressourcer bedst muligt. 

    I det omfang der er meddelelser til jer som forældre, vil de enten blive sendt til Jer via Aula eller hængt på barnets kasse/skab i garderoben eller på døren til barnets stue.

    “Bøgebladet“, som er vuggestuens nyhedsbrev, sendes ud hver anden måned til Jer som forældre. Hensigten er her at give jer information om
    børn og personale, nyt fra bestyrelsen, arrangementer m.m.

    Syge børn

    Ifølge Sundhedsstyrelsens retningslinjer, kan et barn ikke anses for rask, medmindre det er feberfrit og almen tilstanden er upåvirket.

    I praksis vil dette sige, at barnet skal kunne klare at deltage i de almindelige aktiviteter, der foregår i institutionen både ude og inde.

    Er du om morgenen i tvivl om, om dit barn kan klare at være i vuggestue, så ring evt. til vuggestuen og snak med pædagogerne på stuen om det.

    Hvis jeres barn er sygt eller holder fri, vil vi gerne have besked inden kl. 8 på tlf. 76818740 og efter 7.30 på stuens telefon.

    I tilfælde af sygdom, vil vi gerne vide, hvad Jeres barn fejler, af hensyn til smitterisiko. Vi sætter altid opslag på stuedøre, når der er smitsomme sygdomme i vuggestuen.

    Bliver dit barn syg i løbet af dagen, vil vi ringe og bede dig hente barnet. Ved sygdom forstås feber eller generel utilpashed.

    Se i øvrigt vejledningen på stuerne omkring de enkelte børnesygdomme og tal evt. med personalet herom.

  • Telefonnumre

    Vuggestuens telefonsystem gør det muligt, at I kan ringe direkte ind på Jeres barns stue. Har I brug for at tale med Mary Anna, så ring på kontoret på tlf. 76818740 eller mobil: 23461632.

    Direkte nummer
    Gul stue Tlf. 2159 7368
    Grøn stue Tlf. 2159 7366
    Blå stue Tlf. 2159 7364
    Kvisten Tlf. 2159 7362

  • Ansatte i Bøgen

    For nærmere information vedrørende personale se
    under "Hvem arbejder her" og ”familievæggen” i forgangen med
    fotos af alle ansatte samt bestyrelsen.

  • Forældresamtaler

    Som de vigtigste personer i Jeres barns liv, er det vigtigt, at i som forældre begge deltager ved samtaler i vuggestuen.

    Der er tre fastlagte samtaler

    • "Goddag-samtalen” når barnet starter i vuggestuen.
    • “midtvejs-samtale” når barnet flytter på Kvisten,
    • “farvel-samtale” når barnet skal i børnehave.

    Ved ”farvelsamtalen” vil en pædagog fra børnehaven blive inviteret til at deltage, for på den måde at skabe en mere tryg overgang til børnehaven.

    Derudover er der altid mulighed for en snak om Jeres barn, når I eller vi synes, der er brug for det. Vi lægger stor vægt på god daglig kontakt mellem Jer og os, da det er vigtigt for barnets tryghed og trivsel i vuggestuen.

    Vi opfordrer til, at I som forældre giver personalet tilbagemeldinger i hverdagen og spørger os hvis der er noget i undrer Jer over, eller har brug for at få uddybet.

  • Marte Meo

    I vuggestuen bruger vi Marte Meo-metoden. Det er en iagttagelsesmetode hvor det centrale er fokus på den enkeltes ressourcer, samspillet og kommunikationen mellem mennesker.

  • Legetøj

    Da det i perioder kan have stor betydning for barnet
    at have noget kendt med hjemmefra, er det helt i orden for os. Det kan f.eks. være legetøj, mors T-shirt eller en sutteklud.

    Det er dog altid en god ide, enten at skrive navn på det, eller på anden måde mærke det medbragte.

  • Befordringstilladelse

    Hvis vi er på ture med børnene, benytter vi som oftest offentlige transportmidler.

    En sjælden gang bruger vi personalets biler, og det kræver Jeres skriftlige tilladelse. Har vi ikke den, må vi ikke have barnet
    med. Vi har pligt til at bruge autostole til børnene.

    Ved taxakørsel er det i bestyrelsen besluttet, at børnene skal være lovmæssigt fastspændt i autostol.

  • Privat ulykkesforsikring

    Vejle Kommune tegner ikke længere kollektiv ulykkesforsikring for børn i skoler, daginstitutioner,
    klubber og dagpleje.

    Det er derfor Jer som forældre, der træffer afgørelse om, hvorvidt I ønsker at tegne en privat ulykkesforsikring for jeres barn/børn.

  • Påklædning

    Det er en hjælp for os og Jer selv, hvis børnenes tøj er mærket tydeligt med navn. Mange børn har ens
    hjemmesko, regntøj, overtøj, støvler m.m., og derfor kan det nemt ske, at tingene bliver forbyttet.

    Barnet skal have mindst et sæt skiftetøj til at ligge i vuggestuen (bluse, lange busker, undertøj og
    strømper).

    Hvis barnet har lånt vuggestuens tøj, vil vi gerne have det returneret hurtigst muligt.

    I forbindelse med børnenes sikkerhed på legepladsen henstiller vi til, at der ikke i børnenes tøj, er unødvendigt lange snore med knuder eller ting i enden, som kan blive fanget af legeredskaber, sprækker mellem brædder m.v.

    Vi anbefaler i stedet velcrolukning eller elastik i hættekanten og f.eks. en „klipfisk“ for at undgå et langt halstørklæde.

  • Bleordning

    I bestyrelsen er det besluttet, at forældre medbringer 1 ble pr. dag pr. barn.

    Denne brugerfinansiering og besparelse på blekontoen bliver aktivt brugt til et kvalitativt pædagogisk løft, i form af aktiviteter og/eller inventar.

  • Rengøring

    Der er ansat et rengøringsselskab der står for den daglige rengøring i vuggestuen.

  • Renlighedspjece

    Personalet har udarbejdet en pjece „RENLIGHED – HVORNÅR, HVORDAN!“.
    Den oplyser og kommer med idéer til, hvordan man respektfuldt og i samarbejde med barnet, kan øve den nye færdighed „at være renlig“.


    I pjecen beskrives også vuggestuens holdning til renlighed og vores pædagogiske praksis.

    Interesserede forældre er meget velkomne til at kontakte personalet.

  • Medicin/vaccinationer

    Hvis personalet skal give medicin, skal det være i original emballage og med doseringen, og barnets eller forældrenes navn påført.

    Derudover skal i udfylde en medicinseddel.
    Hver gang barnet vaccineres, skal I registrere dette på barnets stamkort i vuggestuen og på Aula.

  • Madordning

    Vuggestuen har madordning. 

    I kan læse mere i vores kost - og måltidspolitik

     

  • Håndhygiejne

    For at gøre vask af hænder til en god vane og samtidig mindske smittespredning, vasker børnene hænder inden middagsmåltidet.

    Derudover skal i vaske hænder med jeres barn om morgenen inden i afleverer og ligeledes anbefaler vi at i vasker hænder inden I siger farvel på stuen om eftermiddagen.

  • Rygepolitik

    Vuggestuen er en røgfri institution og dermed røgfrit område. Ved arrangementer og møder vil der efter behov være rygepauser udenfor matriklen.

  • Traditioner, højtider og fødselsdage

    Vi synes det er vigtigt at fastholde og skabe traditioner, der giver året nogle festlige højdepunkter, som vi kan forberede og glæde os til.

    Derfor holder vi fastelavn, anemone-, høst- og løvfaldsfest.

    Børnenes fødselsdage fejres på stuen, hvor der er festligt pyntet. Ved morgensamlingen synger vi fødselsdagssange og råber hurra. Fødselsdagsbarnet har som regel et eller andet med, som deles ud til børnene.

    Fødselsdagen kan naturligvis også fejres hjemme hos barnet.

  • Slik- og sukkerfri institution

    Vuggestuen er en slik- og sukkerfri institution. Det betyder at børnene ikke her tilbydes slik og mad med sukker, farve- og tilsætningsstoffer.

    Der findes mange gode alternativer til slik, som børnene er glade for eksempelvis, tørret frugt, frugt og boller.

  • Skovuger

    En uge hvert forår og efterår har børn og voksne fra Kvisten ”skovuger” i Søndermarksskoven. Her tager Kvistgruppen hver formiddag af sted med madpakker i rygsækken, for at gå på opdagelse i skoven.

  • Aktiviteter for forældre

    Vi holder i løbet af året forskellige fællesarrangementer, som vi opfordrer til at deltage i.

    Vi informerer om dem i ”Bøgebladet”,ved opslag i vuggestuen under årsplan.

  • Bestyrelsen

    I Bøgens bestyrelse er der i alt 5 medlemmer. Den består af 4 repræsentanter valgt af og blandt forældre
    med børn i institutionen og 1 medarbejder-repræsentant, der vælges af og blandt det fastansatte personale. Endvidere vælges der 4 suppleanter for forældregruppen samt 1 suppleant for medarbejderrepræsentanterne.

    Bestyrelsen holder 6 årlige møder, samt møder ad hoc.

    Bestyrelsens vigtigste opgaver er at varetage det overordnede ansvar som bestyrelse i en selvejende institution og deltage i vigtige beslutninger der vedrører børnene.

    I ”Bøgebladet”, der sendes ud til alle forældre via Aula hver anden måned, fortæller vi om hvad der er blevet drøftet og besluttet på møderne.

  • Elever i praktik

    Et par gange om året modtager vi elever i praktik,
    både fra folkeskolen og fra vores nabo Bøgevangskolen.

  • Pædagogstuderende

    Vi modtager flere gange årligt studerende fra pædagoguddannelsen
    i Jelling.

    Praktikperioderne er henholdsvis 1. praktik hvor den studerende er i institutionen 6 uger og ikke indgår i normeringen, og en halvårlig 2. og 3. praktik hvor den studerende indgår i normeringen på Kvisten
    32½ time om ugen.

  • Betaling

    Betalingen sker forud månedsvis til Vejle Kommune på udsendte girokort eller over betalingsservice.

  • Forældrebetaling

    Forældre kan søge om hel eller delvis friplads. Friplads gives efter gældende regler ved Vejle Kommune.

    Der er søskenderabat for børn i kontrolleret pasning. Forældrene betaler fuld pris for den dyreste plads og halv pris for øvrige pladser.

    Forældrene betaler for børnepasning i 12 måneder om året, og de betaler forud.

  • Tavshedspligt

    Institutionens personale og bestyrelsesmedlemmer har tavshedspligt med alt, hvad de får kendskab til gennem deres arbejde i vuggestuen.

  • Pasningsmoduler

    Børne- og Sundhedsudvalget har godkendt, at alle institutioner kan tilbyde deltidsmoduler på 25 timer og 35 timer ugentligt.

    Det er Jeres ansvar som forældre, at det modul i har valgt, også dækker det faktiske behov for institutionsplads inkl. forældrekontakt, udflugter m.v.

    Det er også Jeres ansvar, at Jeres barn afleveres og hentes inden for den aftalte tidsramme.

    Pasningsmoduler
    Der kan ikke opspares tid på helligdage/lukke-og sampasnigsdage, eller når barnet holder ferie eller er hjemme pga. sygdom.

    I hverdagen styres timetallet ved, at I som forældretjekker Jeres barn ind på touchskærmen i stueetagen inden I møder ind på stuen, og ligeledes tjekker Jeres barn ud på touchskærmen, når i har hentet Jeres barn på stuen og er på vej hjem.

  • Ændringer

    Sker der ændringer af adresse, arbejdsplads, læge, telefonnummer eller lignende, skal I opdatere oplysningerne på stamkortet, så vi altid har mulighed for at komme i kontakt med jer.

  • Udmeldelse

    Udmeldelse skal ske med 1 måneds varsel til den 1.
    eller 15. i en måned. Vuggestuebørn overflyttes som udgangspunkt til børnehave, den måned de fylder tre år.

    Optagelse på venteliste til børnehave sker
    via den digitale pladsanvisning.