Søvnpolitik

Vi har med udgangspunkt i et kursus med søvnforsker Søren Berg udformet følgende søvnpolitik

Søvn er et basalt fysiologisk behov på lige fod med mad, drikke og kontakt og dermed en forudsætning for en sund udvikling og trivsel hos barnet

Under søvnen sker der mange fysiske og psykiske processer, som er nødvendige for kroppen:

• Hormon produktion herunder regulering af vækst-, stofskifte- og kønshormoner.
• Den fysiologiske udvikling, herunder restituering af immunforsvaret, cellereparation og vækstudvikling.
• Intellektets og psykens udvikling og opbygning, herunder bearbejdning af følelser og oplevelser.

Søvnmængden og søvnkvaliteten er afgørende for:

• Barnets psykiske tilstand, det psykiske overskud og humøret.
• Barnets fysiske tilstand, et godt immunforsvar, appetitten og den almene fysiske trivsel.

Søvnen har ligeledes forskellige stadier, som har hver deres funktion:

• Overfladisk søvn hvor man let vækkes af lyde.
• REM søvn, drømmesøvnen der reparerer og er vigtig for det sociale liv, indlevelse og mentalt overskud.
• Dyb søvn, som reparerer og er vigtig for fysikken og immunforsvaret.

Den fulde restituering i søvnen opnås ved længerevarende sammenhængende søvn, hvor de forskellige søvnstadier nås flere gange efter hinanden uden afbrydelser.
Ifølge søvnforsker Søren Berg er det søvnfysiologisk korrekt at lade børn sove til de vågner af sig selv. Middagsluren har ingen indflydelse på nattesøvnen, jo bedre middagslur jo bedre nattesøvn og omvendt.

  • Søvn på Gul, Grøn og Blå

    I vuggestuen har vi barnevogne, krybber, dyner, seler og soveposer til hvert barn, så de har deres eget sted sove med dyne og madras. Børnene sover udenfor i krybberum.

    • Børnene bliver puttet efter behov, de mindste sover ofte 2 gange om dagen, og de større sover typisk en gang midt på dagen.
    • Børnene bliver taget op når de vågner, og sidder og putter med en voksen til de er klar til at komme i gang igen.
    • Der er babyalarm ved hvert krybberum, og vi tilser jf. vores tilsynspligt sovende børn minimum hvert. 15. minut.

     

  • På Kvisten

    På Kvisten får børnene også deres egen madras og dyne, som de sover med inde på Kvisten.

    • Børnene bliver puttet midt på dagen, der bliver åbnet vinduer, rullet gardiner ned og spillet rolig musik. De voksne sidder fordelt ved børnene, indtil de er faldet i søvn.
    • Der er altid en voksen inde på Kvisten ved børnene, imens de sover.
    • Børnene bliver taget op når de vågner, og sidder og putter med en voksen til de er klar til at komme i gang igen.
  • Vores holdning til søvn

    Med udgangspunkt i den viden vi har fra søvnforskningen, ved vi, at den gode søvn har stor betydning for barnets sociale og indlæringsmæssige udvikling og overskud.

    Når et barn sover om dagen, så er det fordi, barnet er træt. Det er vores holdning, at børns behov for søvn skal respekteres. Børn skal have lov til at sove, når de er trætte, og som udgangspunkt lader vi dem sove, til de selv vågner. Vi vækker ikke børn under to år.

    I nogle tilfælde kan barnets søvnrytme blive en udfordring for familien og dagligdagen. I de tilfælde er vi naturligvis i en løbende dialog om, hvordan vi i fællesskab kan finde en god løsning for barnet.

  • Gode råd

    Har man som forældre problemer med at putte sit barn hjemme, kan det ifølge Søren Berg være en god ide at være opmærksom på følgende:

    • Vær opmærksom på eventuelle forandringer, børn påvirkes meget af familiens situation som f.eks. en ny lille søster/bror, flytning, skilsmisse, nyt arbejde og overskuddet i familien.
    • Vær opmærksom på faste putteritualer, det giver tryghed og genkendelighed.
    • Put barnet når barnet er træt, inden det bliver overtræt.
    • Væk barnet på et fast tidspunkt om morgenen.
    • Lad ikke barnet spise 1/2 time før sengetid.
    • Vær ikke fysisk aktiv lige før sengetid.
    • Skab tryghed, ro og tid uden fjernsyn og for meget lys.
    • Gør putteritualet hyggeligt, men brug max 10 min. på at læse/kigge bog, synge.