Mobbepolitik
Børn i vuggestuealderen mobber ikke hinanden bevidst
Derfor tager vores mobbepolitik afsæt i det forebyggende arbejde og udviklingen af børns sociale kompetencer.
Det handler om værdier for måden at være sammen på, samt samspilsformer for vuggestuebørn.
Som voksne har vi en helt afgørende rolle i forhold til at understøtte inkluderende samspil, hvor børnene har mulighed for at deltage og lærer at grænsesætte sig selv uden at sætte sig selv uden for fællesskabet.
-
Differentierede fællesskaber
Vi har fokus på differentierede fællesskaber med aktiviteter i mindre børnegrupper eller legegrupper.
Det mindre fællesskab er et aktivt redskab til at have fokus på de enkelte børns kompetencer og udvikling, udvikling af fællesskabet og børnenes sociale kompetencer og dermed skabe en god forudsætning for et inkluderende samspil.
Vi ønsker at skabe et børnemiljø, der er et trygt og inkluderende fællesskab, hvor der er plads til alle, og som tager højde for både de fysiske, de psykiske og de æstetiske faktorer.
-
Det fysiske børnemiljø
I vuggestuen bruger vi rummene aktivt både ude og inde, hvor der er plads til motorisk aktivitet.
Vi har et fysisk miljø, som motiverer og stimulerer det enkelte barn til aktivt at bruge sig selv i fællesskabet med de andre børn.
Det er en bevidst prioritering, at arbejde med differentierede fællesskaber i mindre legegrupper, hvor børnene kan udvikle deres sociale opmærksomhed og etablere venskaber.
-
Det psykiske børnemiljø
Alle børn skal føle sig som en vigtig og betydningsfuld del af fællesskabet, hvor samspillet med de andre børn er et vigtigt fokus.
Vi ønsker at skabe en god stemning i vuggestuen, med voksne der er i børnehøjde og som er gode rollemodeller, med en anerkendende og inkluderende tilgang til måden at være sammen på.
For at understøtte børnenes sociale kompetencer vægter vi, at der er tid til nærvær, at de voksne følger børnene, og muligheden for fordybelse i små legegrupper.
De voksnes nærvær og kendskab til det enkelte barns forudsætninger skaber en mulighed for, at børnenes kan understøttes i deres udvikling, i samspil med de muligheder fællesskabet tilbyder.
-
Det æstetiske børnemiljø
Børn trives bedst i et miljø, der er hyggeligt og hvor lyd, lys, farve og temperatur kan være med til at skærpe børnenes sanser og nysgerrighed. Et miljø som er stemningsfuldt befordrer til god børneleg og dermed færre konflikter.