Den gode overgang
Den gode overgang i vuggestuen Bøgen
I Bøgen har vi valgt at opdele børnene i grupper efter alder.
Det betyder, at de 0-2årige er i stueetagen på stuer med 9-10 børn og de 2årige er samlet i Kvistgruppen på 1. salen, hvor der er plads til 16 børn.
Vi oplever, at vi med denne struktur kan skabe aldersvarende og udviklende legemiljøer, der tilgodeser børnenes behov og udvikling på den bedst mulige måde.
Aldersopdelingen giver mere ro, nærvær og plads på stuerne for de yngste børn.
Samtidig kan de ældste børn, med behov for mere plads til udfoldelse og en større kognitiv kapacitet bedre tilgodeses på Kvisten.
Overgange
-
Overgang fra stueetagen
I ca. 2-års alderen rykker børnene på Kvisten.
Børnene rykker ikke op på Kvisten pr. automatik, når de er fyldt to år, men altid ud fra en konkret vurdering af, om de er klar til det.Vi bruger dialogprofilen i Hjernen og Hjertet, til at understøtte en vurdering af barnets parathed til Kvisten.
Indkøring
Inden barnet starter på Kvisten, er det på indkøring på Kvisten. Det betyder, at barnet kommer på besøg på Kvisten i ugen op til opstart på Kvisten sammen med en kendt voksen fra stueetagen.
Når barnet er på besøg på Kvisten, vil den, der skal være kontaktperson på Kvisten være inde sammen med barnet og nogle af de børn barnet kender, der allerede går på Kvisten.
Den sidste dag eller to inden opstart på Kvisten, vil en voksen fra den stue barnet kommer fra sove med barnet på Kvisten.
Den sidste dag på stuen i stueetagen holdes der farvelfest for barnet.
Midtvejssamtale
Sammen med forældrene afholder kontaktpersonen fra den gamle stue og fra Kvisten en midtvejssamtale i forbindelse med at barnet flytter fra stueetagen til kvisten.
-
Fra vuggestue til børnehave
Aldersopdeling
I Bøgen har vi valgt at opdele børnene i grupper efter alder.
Det betyder, at de 2-årige børn er samlet i Kvistgruppen, hvor der er plads til 16 børn.Læringsmiljøer
Vi mener denne struktur er børnehaveforberedende, da hverdagen på
Kvisten er målrettet de 2årige, og der dermed kan skabes et mere målrettet læringsmiljø ved eksempelvis:- Rundkreds med fortællekasse, turtagning, eventyr, sprog- bevægelses- og sanglege.
- Selvhjulpenhed i forhold til spisning, påklædning og leg med jævnaldrende rollemodeller.
- Skovuger, ture og aktiviteter ud af huset hvor alle 16 børn i gruppen kan deltage sammen.
- Rollelege, hvor sociale kompetencer, sprog og færdigheder udvikles, i samspil med jævnaldrende.
- Aktiviteter og projekter målrettet aldersgruppen.
-
Når barnet har fået tilbudt børnehaveplads
Farvelsamtale
Der aftales farvelsamtale med kontaktpædagog og forældre, børnehaven tilbydes at deltage ved denne samtale.
- Information om barnets start i børnehave, sker dels i Bøgebladet og på stuedøren.
- Farvelfesten for barnet finder sted den sidste dag i vuggestuen, til rundkredsen, hvor forældre er velkomne til at deltage.
Med denne handling ønsker vi, på en konkret og nærværende måde, for barnet at markere at vuggestuetiden er slut, og børnehaven venter forude. - Barnets bog, som dokumenterer barnets liv og udvikling i vuggestuen, gives som farvelgave. Vi opfordrer til, at bogen tages med i børnehaven, som et konkret bindeled mellem vuggestue og børnehave.
- I forhold til børn med særlige behov, laves individuel dagsorden til farvelsamtalen, hvor også eventuelle tværfaglige samarbejdspartnere inviteres.